28 Kasım 2008 Cuma

Nasıl Besteci veya Söz Yazarı Olurum ?

Nasıl besteci veya söz yazarı olursunuz ?

Öncelikle besteci veya söz yazarı olmaktan kastımızın amatörlükten profosyonelliği geçiş için yapılması gerekenlerden ibaret olduğunu belirtmemiz gerekir. Besteci veya söz yazarı olmak başlı başlına bir yetenektir sonradan kazandırılamaz.

Ülkemizde ve dünyada var olan albüm satışlarındaki düşüş, her ne kadar bestecilerin gelirlerini çok ufak boyutlara indirmiş olsada , sahip olunan bu yetenekten hiçbir zaman vazgeçmenin bir yolu yoktur. İster profosyonel ister amatör müzik hep hayatınızdadır ve hayatınızda olacaktır.

Peki Şarkılarınızın Büyük Kitlelere Ulaşması, İnsanlar tarafından hep bir ağızdan söylenmesi, Kısacası sanatçılar tarafından alınıp albümlerde okunması için Neler Yapılmalıdır ?

Bu çok karmaşık bir konu olsada biz en yalın hali ile anlatmaya çalışacağız. Öncelikle, bu işe başlarken kararlı olmak ve hiç bir şekilde yılmamak gerekir.Çoğu kez şarkılarınız dinlenmeyecek veya ciddiye alınmayacaksınızdır. Fakat şayet gerçekten kaliteli işlere imza atıyorsanız bir gün farkedileceğinizi asla UNUTMAYIN !

Bir bestecinin ilk olarak yapması gereken şey çok kaliteli bir demodur. Kaliteli bir demodan kasıt kesinlikle çok profosyonel bir studyoda kaliteli aranjörler tarafından yapılmış kayıtlar değildir ! Evde kendi kendinize yapacağınız sadece gitar eşlikli demolar dahi ÇOK kaliteli demo sınıfına girebilir. Demoların Nasıl olması ile ilgili olarak bu başlık altında bahsetmeyeğiz. Bu konu için lütfen DEMO NEDİR ? adlı linke tıklayınız.

Yukarıda linke anlatılan demo kriterlerine göre hazırlanmış bir demoyu elimize aldığımız zaman bir besteci için en önemli adımları atma zamanı gelmiştir. Öncelikle yapmanız gereken şarkılarınızın tasdik edilmesidir. Bu konu için ŞARKILARIMI NASIL TASDİK ETTİREBİLİRİM ? başlığını okumanız gerekmektedir. Şarkılarınızı gerekli şekilde tasdik ettirdikten sonra artık içiniz rahat bir şekilde şarkılarınızı insanlara dinletebilirsiniz. İşin en önemli ve zor kısmı ise şimdi başlamaktadır. Kimdir bu insanlar ve Nasıl Ulaşılır ?

Bu insanlar, şarkıcıların kendileri, menejerleri, prodüktörleri, aranjörleri, eşi dostu veya akrabalarıdır. Sizin amacınızın şarkıyı bir şekilde gerekli kişilere ulaştırmak olduğunu unutmayınız. Bu isimin şarkıcının kendisi olması gerekmemektedir zira şu an piyasada çıkan bir çok albüm için şarkıları sanatçının menejeri,aranjörü veya prodüktörü onun için seçmektedir.

Şarkılarınızı bu isimlere nasıl ulaştırabileceğiniz konusunda aşağıda belli başlıklar altında öneriler sundur;

1. Edisyon Firmaları;

Öncelikle bir edisyon şirketi ile anlaşın. Şarkılarınızı onlara gönderin ve bir görüşme ayarlamaya çalışın. Şarkılarınız onlar tarafından beğenilirse şarkılarınızı sizin için katologlarına koyacaklar ve bu şirketlere şarkı satın almak için giden sanatçılara dinleteceklerdir. Tabi öncelikle onların sizin şarkılarınıza inanması ve yatırım yapması gerekmektedir. Şayet şarkılarınız beğenilir ve katologlanır, bir şarkıcı tarafından da satın alınırsa edisyon şirketleri o şarkının telifinden belli bir miktarda ( genelde yüzde15-20 arasında) bir kesinti yapmaktadırlar. Ayrıca şayet şarkıcı şarkıyı almak için size belli bir miktar para öderse onunda bir kısmını sizden keserler. Edisyon şirketleri ile yapılacak anlaşmalar bazen tehlikeli olabilir. Öncelikle onlar sizin bir şarkınızı satmadan anlaşma yapmayın. Şarkınız onlar aracılığı ile satıldıktan sonra anlaşma yapmanız mümkündür. Özellikle gelişen teknoloji ve profosyonel unsurlar göz önünde alındığında EDİSYON ŞİRKETLERİ ŞİDDETLE tavsiye edilmektedir.

Ülkemizde belli başlı edisyon şirketleri olmakla beraber, Bunların içinde en önemlisi Universal music ile ortaklık anlaşması yapan Taxim Edisyon Firmasıdır. Bunun dışında bir çok prodüksiyon şirketinin kendi edisyon departmanları da bulunmaktadır.

2. Beste ve Söz yarışmaları;

Şu an ülkemizde bir çok beste ve söz yarışması yapılmaktadır. Bunlar gün geçtikçe sitemizde güncel olarak yayınlanacaktır. Bu yarışmaların bazıları genç bestecilere gerçekten önemli kapılar açmakta ve basamakları atlamasında fayda sağlamaktadır. Bu yarışmalara katılabilir, yarışmayı kazanmasanız dahi, oradaki yetkili müzisyenler, jüri üyeleri vs. ile tanışıp şarkılarınızı onlara ulaştırabilirsiniz.

3.Sanatçıların Menejerleri ;

Şarkılarınızın sanatçılara ulaşmasının en garantili yolu olarak söylenebilir zira bir menejerin bir görevide şarkıyıca şarkı bulmaktır. Şarkıların menejerlerinin genelde web siteleri olur. Bu websiteleri bir menejerlik firması adı altında yayınlanır. Bugun bir çok şarkıcı kendi resmi web sitelerinde menejerlerinin isimlerini veya menejerlik şirketinin irtibat numaralarını yayınlamaktadırlar. Bu numaraları alıp iligli şirketi arayıp sanatçı için şarkı göndermek istediğinizi söylerseniz, kesinlikle size bir adres verecekler ve şarkılarınızı sanatçıya ileteceklerdir.

4. Sanatçıların Prodüktörleri,

Prodüktörlere ulaşmak işin en zor kısımlarından biridir. Genelde albümün prodüksiyonu, reklam faaliyetleri gibi konularda çok meşgul olan bu insanlar genç bir besteciyi pek de dikkate almazlar.Zaten çevresinde onlarca besteci vardır ve sürekli şarkı dinletmek isteğindedir. Şarkılarınızı demo ibaresi altında direk plak şirketlerine gönderseniz dahi belkide ne olduğu anlaşılmadan çöpe gidecek ya da sekreter kendi arabasında sizin şarkınızı dinleyerek güzel bir gün geçirecektir. Dolayısı ile tavsiye edilen bir yöntem değildir !

5. Sanatçıların Aranjörleri;

Aranjörlere ulaşmak nitekim daha kolaydır. Bugun bir çok aranjör kendi web sitelerini yapmaktadır ve/veya internette çeşitli sitelerde yer almaktadırlar. Bu isimlere şahsi olarak ulaşıp şarkılarınızı onlara dinletmeniz mümkündür. Şayet şarkılarınıza inanırlarsa bunu albümünü yaptığı şarkıcıya dinletir. Zaten şu anda şarkıcılar için genellikle aranjörler şarkı aramaktadır.




Yukarıda özetle şarkılarınızın insanlara sunum yolları ile ilgili bir kaç öneride bulunduk.

Peki besteciler ne yapar, Ne kadar para kazanır ?

Genelde şayet genç bir besteci iseniz ve şarkınız bir şarkıcı tarafından beğenilirse büyük ihtimalle 1000 ytl ile 2500 ytl arasında bir ücret alırsınız. Bu bir beste için çok komik gibi gözüksede malesef şu anda gerçekler bu boyuttadır. Bu ücret sadece şarkınızı verirken elden alacağınız ücrettir. Bunun dışında bir telif geliriniz olacaktır. Albüm satışından ve şarkılarınızın yayınlanması ile ilgili alacağınız teliflerdir. Bu telifler MEKANİK TELİF HAKKI ve TEMSİLİ TELİF hakkı olarak ikiye ayrılır.

Mekanik telif hakkı basit bir hesaplama ile 100.000 satan bir albümde 1 şarkınız var ise 2500 ytl dir.

Temsili telif hakları ise radyolardan televizyonlardan, cep melodi servislerinden, şarkıcının konserlerinden vs gelen teliflerdir. Telif hakları yasaları ülkemizde gelişmediği için burdan gelen gelirler yazmaya değmeyecek kadar düşüktür.

Peki bu şartlar altında dahi para kazanmak ve besteciliği meslek olarak yapmak mümkünmüdür ? Evet zorda olsa mümkündür. 300.000 satan veya şarkılarınızla sattırabileceğiniz bir albümde 10 şarkınız varsa basit bir işlem ile 2500( 100bin stan albümden 1 şarkıdan kazanılan para) * 10(şarkı) * 3( 300.000 sattığını varsayarsak) = 75000 ytl kazanırsınız. Bu sadece albüm satışından kazandığınız ücrettir. Bir de temsili teliflerden kazanacağınız parayıda eklerseniz bu işi meslek olarak yapabilecek meblağlarda parayı zorda olsa kazanabileceğinizi görürsünüz.



Yukarıda özetle bir bestecinin ve söz yazarının izlemesi gereken yollar hakkında bilgiler verdik. Sitemiz sürekli güncellenecektir ve yakın zamanda çok ünlü besteciler sitemizde var olarak sizin sorularınızı bekleyecek ve size fırsatlar sunacaktır. Sitemizi sık aralıklarla takip etmenizi öneriririz.


Bol Şanslar !





Muzik100

18 yorum:

Adsız dedi ki...

Merhaba, yazilarinizi okudum ve suana kadar kendi kendime dusundugum konularin cevabini buldum, ve canimi sikan konularda icim rahatladi daha dogrusu.
Ben 20 yasindayim ve kendime ait 43 adet demolarim var. Yillardir bu demolarin kendi kendine bilgisayarda/amatorce eskiyip unutulacagini dusundukce cok uzuluyorum, cunku emek verdim,ki henuz bu cok emek vermemin yolun basi bile sayilmayacaginin ve daha cok calismam caba sarfetmem gerekigininde bilincindeyim,demolara guveniyorum ve cevremde dinletirken keyifle dinledindigini, soylemedigim takdirde hangi sanatcinin sarkisi olduguna dagir meraklar ve yorumlar aliyorum.Bir sey daha var: ben yurtdisinda yasiyorum, sadece tatil yapmaya veya belirli seyler icin Turkiyedeyim. Bana en iyi tavsiyeniz nedir acaba? Yazilariniza saygilar sunar ve simdiden tesekkur ederim.
(biyerlerde bu konularla ilgili amatorde sayilsa yogun bi arayis icinde olan insanlarin oldugunu bilmeniz ve bizleri unutmadiginiz icin gercekten saygilar):Zehra Solmaz ( Z.ehraa@hotmail.com )

okyanus dedi ki...

merhaba ben de bestelerimi ulaştırmak istıyorum özellıkle zıynet sali ye ama hıcbı ımkanım yok sinir oluyorum bu duruma..lütfen yardım edınnn

Adsız dedi ki...

Müjgan hanım gerçekten çok teşekkür ediyorum. Söz yazıyorum ve kafayı sıyıracaktım, nasıl nasıl nasıl olcak! Başıma ağrılar giriyordu biçok yere mail attım cevap yok! Kendime inandığım için şarkıları değerlendirememek zoruma gidiyordu. Kimseyi tanımadığım için ne yapacağımı bilememek.. Bir nevi başarısızlık yormuştu beni, az önce yazınızı okudum ve ümitlendim. İnşalla başarabilicem. Zor yine ama yolunuz ışık tuttu. Allah razı olsun canım.

burak dedi ki...

diyelim şarkımız bi albümde yer aldı albüm 200 300 bin sattı biz o telif hakkını nasıl alıcaz

Adsız dedi ki...

Ben 14 yasindayim soz yazari olmak istiyorum. Guzel sanatlar lisesinde bununla ilgili bir bolum var mi arkadaslarim habire var guzel sanatlar lisesine gitmelisin diyor da?

Adsız dedi ki...

benim çok güzel bestelerim var nasıl satışa sunabilirim 05316713518 numaram

Adsız dedi ki...

çok güzel olduğunu düşündüğüm şarkı sözlerim var. ücret istemiyorum, ışık var mı yok mu merak ediyorum, iletişime geçene yollarım
arizvezni@outlook.com

Adsız dedi ki...

ortak olursak bir seyler basara biliriz.tek basina imkansiz..sesimizi duyuramiyoruz..samanyolu989@mail.ru

Adsız dedi ki...

ne yani 1 şarkı 1000 bin tl mi

serdal tanış dedi ki...

Arkadaşlar burdan gördüğüm kadarıyla bazılarınız beste söz yazarı değil. Duygularına maddi değer biçen yalnızca şan şöhret isteyen aciz topluluklar sınız.

Adsız dedi ki...

ben can talop bende 16 beste var türkçe ve kürtçe face polatcan4962@hotmail.com

ünlü ama söylemem dedi ki...

ben şu an bir besteci ve şarkıcıyım belki size bir yararı olabilir bilmiyorum ama olur bence ben .... yaşındayım güzel olur

Adsız dedi ki...

çok sayıda şiir ve sözlerim var bi yıl önce kitap bastırdım ilgili yerlerle iletişime geçmek istiyorum:05454929280

Adsız dedi ki...

Bloğuna baktım da, sense tam bir yetenek abidesisin Serdar Tanış :)

Unknown dedi ki...

Duygularin dile gelinmeyen hislerın imkansizlarin yada askin tanimini en guzel sekilde dinlemek okumak isterseniz ulasabilirsiniz

Unknown dedi ki...

"Ben Abdülhakim Ayebe şanlıurfadan "yazıyorum çok güzel sözlerim var ayrıca şiir de yazabilirim
irtibat tlf 05455745486

Unknown dedi ki...

Ben sadece bi kitabımın basılmasını istiyorum o kadar umarım başarabilirim hata hiç para almiyim gerek yok Sadece bir söz kitabım yazılsın yeter de artar bana 🙏🏾🙏🏾

Unknown dedi ki...

Bende söz yazarı olmak istiyorum. Edebiyat öğretmeniyim şarkı sözleri yazıyorum sanatçılara ve menejerlere nasıl ulaşabilirim.